De laatste jaren lijken grote social media platforms als Facebook steeds meer te worden gebonden aan regels. Maar in hoeverre zijn dit soort grote internationaal machtige instanties nog te beteugelen? Eva Glaswischnig-Piesczek zit voor de Groenen in het Oostenrijkse parlement. Op Facebook deelt iemand een artikel over het minimum inkomen voor vluchtelingen samen met haar foto. Onder de foto plaatst de persoon diverse commentaren samen met termen als: vieze volksverraadster, corrupte troela en lid van een fascistenpartij. Omdat deze ongefundeerde beschuldigingen beledigend en kwetsend zijn, verzoekt Eva Facebook dit te verwijderen. »social-media
Het aantal Facebook gebruikers stond begin 2019 op 2,3 miljard. Daarmee is het medium een ideaal platform geworden voor adverteerders. Facebook verdient daar dan ook riant aan; afgelopen jaar bedroegen de advertentie-inkomsten 45 miljard dollar. Het is niet verbazingwekkend dat Facebook ook gebruikt wordt door bedrijven en mensen met minder nobele gedachten. Sinds 2018 staan er op Facebook wervende Bitcoin advertenties. Daarbij wordt John de Mol opgevoerd als succesvolle Bitcoin investeerder. »social-media
Mascha Feoktistova is een bekende vlogger (haar Beautygloss heeft ruim 500.00 volgers). Op YouTube plaatst ze een videoverslag over haar Botox behandeling. Eerst zegt Mascha dat ze die haarzelf cadeau wilt doen, maar op het eind zegt ze: “Ik zei Jani [de arts] van alle mensen, als ik het zou doen dan zou ik het bij jou doen, hij is gewoon best-of-the-best, docters.inc is heel professioneel… ik heb het uiteindelijk van hem cadeau gekregen, super lief, maar was niet verder afgesproken.” De film is uitsluitend op YouTube te zien en onder de video staat een tekst dat Mascha de behandeling uiteindelijk cadeau heeft gekregen. Er volgt een klacht. »social-media
Een vlog (afkorting voor video weblog) is een videodagboek op internet. Vlogs hebben de afgelopen jaren een ontzettende grote vlucht genomen en zijn daarom aantrekkelijk voor bedrijven om hun producten te promoten. Sommige vlogs zijn gericht op een specifieke branche, zoals bijvoorbeeld mode. Een van de bekendste beautyvloggers (met ca 190.000 volgers) is Mascha Feokistova van Vloggloss. Voor bedrijven kan het super interessant zijn om (positief) genoemd te worden in een vlog. Maar waar ligt de grens? Wanneer is het videoverslag een persoonlijk verhaal en wanneer reclame? Is een bedrijf ook verantwoordelijk voor hoe een vlog wordt vermeld? »social-media
Bij de reclamecodecommissie komt een klacht binnen over een gedeeld bericht (een gedeelde post) op het Facebook account van een grand café. De uiting is een foto van Patsy en Edina van de fabuleuze tv-serie ‘Absolute Fabulous’ met de tekst “If anyone tells you it’s too early to drink wine… unfriend them. You don’t need that kind of negativity in your life!”Klager stelt dat de uiting in strijd is met art 14 RCC. Het moedigt mensen aan om vroeg te gaan drinken en doet verslavingsrisco als grappig af. De verweerder stelt dat dit absoluut niet de intentie is. Het bericht is slechts grappig bedoeld en is daarnaast eigenlijk per ongeluk gedeeld. »social-media
Henny Rietkerk Compra BV - domainnames, apps en website design
"Abcor heeft een geweldig team van professionals. Met verstand van zaken en dat met een marketing gevoel."
Melanie Bauer Mecy 2 bv - Gangster energy drinks
"De samenwerking met Abcor is top, dit doormiddel van een goede communicatie die er is via telefoon en/of email. Gangster energy 😄"
Martin de Waal AIRMADE air solutions - airconditioning en klimaat control apparatuur
"Abcor denkt mee met de klant en geeft vakkundig advies. Een hele prettige samenwerking !"
Alex Duindam Kwekerij Piet Vijverberg - kwekerij gespecialiseerd in Phalaenopsis en Dracaena
"Onze jarenlange partner op merken(recht) gebied is Abcor, wij kweken planten en die groeien en bloeien altijd door. "
Loes Vrij Fashion designer
"Betrokkenheid, punctualiteit en oog voor de wensen van de klant’ , je ie-zaken zijn bij Abcor in goede handen."
Enzo Knol Knol Power - vlogger- influencer
"Het fijne aan Abcor is dat ze pro-actief zijn. Ze hebben voor mij een voorstel gemaakt hoe ik het beste kan anticiperen op de situatie dat een ander mijn naam en Knolpower merk misbruikt. Dat meedenken, ook buiten de standaard kaders, vind ik super t"
Warmako
"Platform voor huisdier producten waaronder CleoCat, Dogr, District70, Geen Fields Rebel Petz"
Mark Uittenbogaart Mark your Business - reclame bureau
"Pakkende vormgeving die aansluit op de merkidentiteit. Doelgerichte wervingscampagnes. Websites en online vindbaarheid."
Christa Wouda Dio Academy
"De Dio Academy helpt als duurzame transitie vormgever in het reduceren van de CO2 footprint en totale kosten door innovatie en maakt mensen en organisaties wendbaar. "
Robin van Kooten OUTSTANDING
"Wij tillen kamperen naar een hoger niveau en voorzien campings en vakantieparken over de hele wereld van luxe safaritenten. "
Action Discounter
"Action is Europa’s snelst groeiende non-food discounter. We zijn er trots op goede en verrassende alledaagse producten te bieden voor hele lage prijzen."
"Philips is de fabrikant van een verscheidenheid aan goederen, van consumentenelektronica tot huishoudelijke apparaten en van beveiligingssystemen tot halfgeleiders."
KPN Telecommunicatie
"Als het netwerk van Nederland werken wij met passie aan onze veilige, betrouwbare en toekomstbestendige netwerken en diensten."
Eurol Lubricants Smeermiddelen
"Al sinds 1977 ontwikkelen en produceert Eurol smeermiddelen en technische vloeistoffen."
Beaphar Huisdieren verzorgingsproducten
"Beaphar biedt huisdieren en hun families al in meer dan 86 landen betaalbare, toegankelijke gezondheids-, verzorgings- en voedingsproducten van hoge kwaliteit."
MessageBird Apps en APIs
"Het platform, de applicaties en dze API"
Andre Kuipers SpaceTalk - astronaut
"André Kuipers is behalve astronaut en arts ook ambassadeur van goede doelen."
Ilfari Verlichting
"Al meer dan 20 jaar maakt Ilfari armaturen op maat."
ADO Den Haag Betaald Voetbal
"ADO Den Haag is een financieel stabiele voetbalorganisatie, die structureel in een vol stadion meestrijdt om Europees voetbal."
MOOI MENS Stichting Kledingbank Amsterdam
"Goede doelen organisatie. Het label Mooi Mens valt onder de Hebben & Houwen, Stichting Kledingbank Amsterdam."
River2Sea Hengelsport artikelen
"River2Sea heeft zich volledig gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van hoogwaardig kunstaas."
Tehava Fietsen
"Tehava is een internationale distributeur en importeur van fietsen, onderdelen en accessoires uit het midden en het hoge sportieve segment."
Dechra Pharmaceuticals Diergeneesmiddelen
"Dechra is een wereldwijde specialist in diergeneesmiddelen en aanverwante producten. Onze expertise ligt in de ontwikkeling, productie, marketing en verkoop van hoogwaardige producten exclusief voor dierenartsen wereldwijd."
"De missie van Rainforest Alliance is een duurzamere wereld creëren door sociale en marktkrachten te gebruiken om de natuur te beschermen en het leven van boeren en bosgemeenschappen te verbeteren. "
Scotch Whisky Investments Beleggingsmaatschappij
"Een internationaal handelshuis actief op het gebied van whisky als beleggingsproduct. Het bedrijf helpt investeerders stabiliteit in hun beleggingsportfolio aan te brengen."
Dancohr Corporation Cosmetica
"Dancohr Corporation is een toonaangevende fabrikant en leverancier van huidverzorgings-, pedicure- en cosmeticaproducten van hoge kwaliteit, afgestemd op de behoeften van professionele pedicures, podologen, schoonheidsspecialisten en visagisten. "
Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd.
Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud.
Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s.
Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen.
Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen.
Wie krijgt gelijk en waarom?