Actievere rol Facebook bij nepadvertenties

Het aantal Facebook gebruikers stond begin 2019 op 2,3 miljard. Daarmee is het medium een ideaal platform geworden voor adverteerders. Facebook verdient daar dan ook riant aan; afgelopen jaar bedroegen de advertentie-inkomsten 45 miljard dollar. Het is niet verbazingwekkend dat Facebook ook gebruikt wordt door bedrijven en mensen met minder nobele gedachten. Sinds 2018 staan er op Facebook wervende Bitcoin advertenties. Daarbij wordt John de Mol opgevoerd als succesvolle Bitcoin investeerder.

John de Mol wenst een verbod op het gebruik van zijn naam of gezicht. Hij vindt dat Facebook hiertegen actief moet handelen. Veel benadeelden hebben zich gemeld bij de Fraudehelpdesk, die de schade door deze nepadvertenties inschat op 1,7 miljoen. Facebook belangrijkste argument is dat zij hiervoor niet aansprakelijk is. Zij is een neutraal doorgeefluik en daarom niet verantwoordelijk voor inbreukmakende vorderingen op het platform (het safe harbour verweer).

De rechter is het daar niet mee eens gezien de actieve rol van Facebook om advertenties wel of niet op Facebook en Instagram te laten verschijnen. Facebook is tegen de beslissing in beroep gegaan. Benieuwd wie John de Mol gaat steunen, want inmiddels zijn er ook nep Bitcoin advertenties op Facebook van Jort Kelder, Humberto Tan en sinds januari van Martijn Krabbé. (Bron beeld: nepadverties op Facebook)

social-media



De laatste artikelen
Milka slaat mis – Ritter Sport geldig vormmerk
Brexit - belangrijkste aandachtspunten - Part 6
Hema toch inbreuk op Lacoste krokodil
Merken en productie in China - HONDA vs HONDAkit
Belang logo in de mode, FAKE DUCK vs SAVE THE DUCK
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus