Facebook: wereldwijd verwijderen beledigende boodschappen

De laatste jaren lijken grote social media platforms als Facebook steeds meer te worden gebonden aan regels. Maar in hoeverre zijn dit soort grote internationaal machtige instanties nog te beteugelen? Eva Glaswischnig-Piesczek zit voor de Groenen in het Oostenrijkse parlement. Op Facebook deelt iemand een artikel over het minimum inkomen voor vluchtelingen samen met haar foto. Onder de foto plaatst de persoon diverse commentaren samen met termen als: vieze volksverraadster, corrupte troela en lid van een fascistenpartij. Omdat deze ongefundeerde beschuldigingen beledigend en kwetsend zijn, verzoekt Eva Facebook dit te verwijderen.

Echter, in eerste instantie zonder succes. Na een gerechtelijk bevel zorgt Facebook ervoor dat dit artikel in Oostenrijk niet meer te raadplegen is. Uiteindelijk komt de zaak bij het Europese Hof.

Omdat berichten op social media razendsnel worden verspreid en die verspreiding ook wereldwijd kan gaan, bepaalt het Hof dat Facebook niet alleen dit bericht moet verwijderen, maar ook berichten die vrijwel hetzelfde zijn. In de gerechtelijke uitspraak moet dan wel nauwkeurig omschreven zijn wat er verwijderd moet worden.

Dit is best een vaag begrip. De verwachting is dat Facebook zich er niet zomaar bij zal neerleggen en dat het Hof dit nader zal moeten specificeren. Ook het wereldwijde verbod is terecht, omdat anders het bericht zo weer elders geplaatst kan worden door iemand anders.

social-media

De laatste artikelen
Belang logo in de mode, FAKE DUCK vs SAVE THE DUCK
CrossFit vs CrossBox
Goedkoper design bescherming in Mexico
Fundr beperkte claim handelsnaamrecht
BMW stopt DMW Riksja
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus