Merkennieuws

Sociale Media- Koninklijk Huis. Nep Twitter accounts, koningsdag niet geclaimd door RvD

Zoals we weten, is het aanvragen van een Twitteraccount met andermans naam in Nederland niet strafbaar. Omdat Twitter (maar ook andere social media, zoals Facebook) de identiteit en persoons-gegevens van de aanvrager (om privacy redenen) niet vrijgeeft, is hier weinig tegen te doen. » social-media

Pinterest – de nieuwste hype in social network land- hoe om te gaan met gekaapte Pinterestaccounts

Pinterest is de nieuwste sensatie op het gebied van social networks. De site is gelanceerd in maart 2010 en sinds de lancering van de app is het aantal gebruikers explosief gegroeid. Afgelopen week is het gebruik van de site gegroeid naar 4 miljoen bezoekers per dag. De site is een soort visueel prikbord en er zijn moodboards te vinden op allerlei gebieden: van mode, koken, religie, maar ook van bedrijven, dus informatie, maar dan vooral visueel. Maar hoe springen bedrijven in op deze nieuwe ontwikkelingen en wat te doen als het account (dat overeenkomt met jouw belangrijkste brand) al is geregistreerd door een derde? » social-media

Lekkere rel tussen Hyves en Facebook – bekend merk - online merk gebruik

Afgelopen week is Nederland weer een lekkere rel rijker. Dit keer speelt het allemaal om de vraag of Hyves wel of niet probeert mee liften op de bekendheid van de concurrent Facebook. Hyves gebruikt namelijk in de URL het merk FACEBOOK. Hierdoor zouden de vermeldingen een hogere ranking krijgen bij Google (dus meer traffic). Toeval roept Hyves, zwak verweer of onzin roepen anderen. » social-media

HASHTAGS, TWITTER en Tweet advertenties – de nieuwste vormen van merkinbreuk?

Het merkenrecht verplaatst zich langzaam maar zeker steeds meer richting het Internet. Google speelt hier handig op in door bedrijven te suggereren dat zij best wel het merk van de concurrent als Adword kunnen kopen om de eigen site te promoten. Gelukkig begint de rechtspraak hier meer duidelijkheid in te geven. Nu is er echter een nieuwe loot, het gebruik van hashtags/hekjes bij Twitter en het kopen van deze met hashtags gemarkeerde woorden door bedrijven. » social-media

Merkenmanagement en social media – de gevaren van struisvogelpolitiek

Merkenmanagement is meer dan alleen het beheer van de merkenportefeuille. Het is de leidraad voor online communicatie waarbij de rol voor social media niet langer gebagatelliseerd kan worden. Mooi voorbeeld hiervan is de kwestie rond de olieramp in de Golf van Mexico en de rol die BP hierin speelt. Na de ramp zoeken steeds vaker mensen een uitlaatklep voor hun ongenoegens. Een van deze mensen heeft daarom het nep Twitter-account @bpglobalpr opgezet. Het account is in korte tijd (ca 3 weken) ongelofelijk populair geworden (momenteel meer dan 160.000 volgers, meer dan 15 keer zo groot als het officiële BP Twitter-account). De eerste boodschap begon op 19 mei met “We regretfully admit that something has happened of the Gulf Coast. More to come” en daarna barste het los. » social-media
pagina 2
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus