Merkennieuws

Reclamecode Social Media

Bedrijven besteden een steeds groter deel van hun marketingbudget aan Social Media campagnes. Het nadeel hiervan is, dat het voor gebruikers niet altijd even duidelijk is wie de afzender is. Op 1 januari is daarom de nieuwe Reclamecode Social Media in werking getreden. Doel ervan is transparantie te bevorderen in Social Media.  » social-media

Sociale Media- Koninklijk Huis. Nep Twitter accounts, koningsdag niet geclaimd door RvD

Zoals we weten, is het aanvragen van een Twitteraccount met andermans naam in Nederland niet strafbaar. Omdat Twitter (maar ook andere social media, zoals Facebook) de identiteit en persoons-gegevens van de aanvrager (om privacy redenen) niet vrijgeeft, is hier weinig tegen te doen. » social-media

Pinterest – de nieuwste hype in social network land- hoe om te gaan met gekaapte Pinterestaccounts

Pinterest is de nieuwste sensatie op het gebied van social networks. De site is gelanceerd in maart 2010 en sinds de lancering van de app is het aantal gebruikers explosief gegroeid. Afgelopen week is het gebruik van de site gegroeid naar 4 miljoen bezoekers per dag. De site is een soort visueel prikbord en er zijn moodboards te vinden op allerlei gebieden: van mode, koken, religie, maar ook van bedrijven, dus informatie, maar dan vooral visueel. Maar hoe springen bedrijven in op deze nieuwe ontwikkelingen en wat te doen als het account (dat overeenkomt met jouw belangrijkste brand) al is geregistreerd door een derde? » social-media

Lekkere rel tussen Hyves en Facebook – bekend merk - online merk gebruik

Afgelopen week is Nederland weer een lekkere rel rijker. Dit keer speelt het allemaal om de vraag of Hyves wel of niet probeert mee liften op de bekendheid van de concurrent Facebook. Hyves gebruikt namelijk in de URL het merk FACEBOOK. Hierdoor zouden de vermeldingen een hogere ranking krijgen bij Google (dus meer traffic). Toeval roept Hyves, zwak verweer of onzin roepen anderen. » social-media

HASHTAGS, TWITTER en Tweet advertenties – de nieuwste vormen van merkinbreuk?

Het merkenrecht verplaatst zich langzaam maar zeker steeds meer richting het Internet. Google speelt hier handig op in door bedrijven te suggereren dat zij best wel het merk van de concurrent als Adword kunnen kopen om de eigen site te promoten. Gelukkig begint de rechtspraak hier meer duidelijkheid in te geven. Nu is er echter een nieuwe loot, het gebruik van hashtags/hekjes bij Twitter en het kopen van deze met hashtags gemarkeerde woorden door bedrijven. » social-media
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?