Pinterest – de nieuwste hype in social network land- hoe om te gaan met gekaapte Pinterestaccounts

Pinterest is de nieuwste sensatie op het gebied van social networks. De site is gelanceerd in maart 2010 en sinds de lancering van de app is het aantal gebruikers explosief gegroeid. Afgelopen week is het gebruik van de site gegroeid naar 4 miljoen bezoekers per dag. De site is een soort visueel prikbord en er zijn moodboards te vinden op allerlei gebieden: van mode, koken, religie, maar ook van bedrijven, dus informatie, maar dan vooral visueel. Maar hoe springen bedrijven in op deze nieuwe ontwikkelingen en wat te doen als het account (dat overeenkomt met jouw belangrijkste brand) al is geregistreerd door een derde?

Hoe werkt Pinterest? De gebruiker kan op het web een afbeelding pinnen en vervolgens plaatsen in een verzameling (een moodboard). Op die manier kunnen gebruikers foto’s van favoriete items met elkaar delen. Gebruikers kunnen die moodboards weer gebruiken om bijvoorbeeld het huis in te richten, een trouwerij te plannen etc. Daarnaast kunnen mensen binnen je eigen groep hier weer commentaar op geven. Pinterest is hot, en zeker in de modebranche. Interessant dus om te zien hoe het bedrijfsleven hier nu mee omgaat.

Volgens een onderzoek van Fairwinds hebben slechts 75 van de 285 grootste kledingmerken (merken kleding, schoenen en franchiseformules) hun merken als account geregistreerd. Het merendeel (ca. 60%) van de namen is al geregistreerd door derden. Pinterest heeft natuurlijk een eigen regeling voor auteurs- en merkrechtelijke inbreuken. Zo kan er bezwaar worden gemaakt tegen moodboards en beelden die misleidend zijn of die een inbreuk vormen op auteursrechten of merken van derden. Echter, de afweging of dit zo is, doet Pinterest naar eigen inzicht (zoals wel vaker binnen social media, met de nodige rompslomp en ellende als men niet wil meewerken of als de klacht in eerste instantie gewoon terzijde wordt geschoven).

Om het allemaal wat helderder voor ogen te krijgen, is het handig om te kijken naar een voorbeeld, zoals het PRADA account (zie pinterest.com/Prada) . Hier zijn vele afbeeldingen te vinden van kleding, schoenen en accessoires. Niet alleen van Prada, maar ook van diverse concurrenten zoals Ferragamo (zie afgebeelde tas als een van de gepinde objecten), Elie Saab en Kate Spade. In de moodboards zorgen juist pins van anderen voor verwarring over of dit nu bij de Prada collectie behoort c/q verwatering van de brand. Bedenk dat registratie van accounts door iedereen gedaan kan worden (net z oals bij Facebook en Twitter) en dat en bezwaarprocedures omslachtig, ondoorzichtig en tijdrovend zijn. Om die reden is pro-actief handelen/ registeren belangrijk alleen is het aantal social networks nog lang niet uit ontwikkeld. Maak daarom beleid waar wel of niet op te anticiperen. Bron beeld: pinterest.com/Prada

social-media



De laatste artikelen
DJ Djoko moet naam wijzigen
Rituals te koop bij The Body Shop?
Misleidende duurzaamheidsclaims Primark
Prada patroon – basaal en alledaags
The Bulldog eist terecht schade van Red Bull
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?