Pinterest – de nieuwste hype in social network land- hoe om te gaan met gekaapte Pinterestaccounts

Pinterest is de nieuwste sensatie op het gebied van social networks. De site is gelanceerd in maart 2010 en sinds de lancering van de app is het aantal gebruikers explosief gegroeid. Afgelopen week is het gebruik van de site gegroeid naar 4 miljoen bezoekers per dag. De site is een soort visueel prikbord en er zijn moodboards te vinden op allerlei gebieden: van mode, koken, religie, maar ook van bedrijven, dus informatie, maar dan vooral visueel. Maar hoe springen bedrijven in op deze nieuwe ontwikkelingen en wat te doen als het account (dat overeenkomt met jouw belangrijkste brand) al is geregistreerd door een derde?

Hoe werkt Pinterest? De gebruiker kan op het web een afbeelding pinnen en vervolgens plaatsen in een verzameling (een moodboard). Op die manier kunnen gebruikers foto’s van favoriete items met elkaar delen. Gebruikers kunnen die moodboards weer gebruiken om bijvoorbeeld het huis in te richten, een trouwerij te plannen etc. Daarnaast kunnen mensen binnen je eigen groep hier weer commentaar op geven. Pinterest is hot, en zeker in de modebranche. Interessant dus om te zien hoe het bedrijfsleven hier nu mee omgaat.

Volgens een onderzoek van Fairwinds hebben slechts 75 van de 285 grootste kledingmerken (merken kleding, schoenen en franchiseformules) hun merken als account geregistreerd. Het merendeel (ca. 60%) van de namen is al geregistreerd door derden. Pinterest heeft natuurlijk een eigen regeling voor auteurs- en merkrechtelijke inbreuken. Zo kan er bezwaar worden gemaakt tegen moodboards en beelden die misleidend zijn of die een inbreuk vormen op auteursrechten of merken van derden. Echter, de afweging of dit zo is, doet Pinterest naar eigen inzicht (zoals wel vaker binnen social media, met de nodige rompslomp en ellende als men niet wil meewerken of als de klacht in eerste instantie gewoon terzijde wordt geschoven).

Om het allemaal wat helderder voor ogen te krijgen, is het handig om te kijken naar een voorbeeld, zoals het PRADA account (zie pinterest.com/Prada) . Hier zijn vele afbeeldingen te vinden van kleding, schoenen en accessoires. Niet alleen van Prada, maar ook van diverse concurrenten zoals Ferragamo (zie afgebeelde tas als een van de gepinde objecten), Elie Saab en Kate Spade. In de moodboards zorgen juist pins van anderen voor verwarring over of dit nu bij de Prada collectie behoort c/q verwatering van de brand. Bedenk dat registratie van accounts door iedereen gedaan kan worden (net z oals bij Facebook en Twitter) en dat en bezwaarprocedures omslachtig, ondoorzichtig en tijdrovend zijn. Om die reden is pro-actief handelen/ registeren belangrijk alleen is het aantal social networks nog lang niet uit ontwikkeld. Maak daarom beleid waar wel of niet op te anticiperen. Bron beeld: pinterest.com/Prada

social-media



De laatste artikelen
Lidl logo - reputatieschade
Normaal merkgebruik op social media
Positiemerk gele stiksels Dr. Martens boots nietig
Merkbescherming in Qatar
Bestrijden greenwashing/milieuclaims in merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?