Reclamecode Social Media

Bedrijven besteden een steeds groter deel van hun marketingbudget aan Social Media campagnes. Het nadeel hiervan is, dat het voor gebruikers niet altijd even duidelijk is wie de afzender is. Op 1 januari is daarom de nieuwe Reclamecode Social Media in werking getreden. Doel ervan is transparantie te bevorderen in Social Media. 

Dit kan door duidelijk aan te geven wat de relatie is tussen de adverteerder en diegene die de boodschap verspreidt. Bijvoorbeeld als iemand iets meldt omdat hij hiervoor gesponsord wordt of een product gratis heeft gekregen. Er kan hierbij gebruik worden gemaakt van de volgende hashtags: #spon (gesponsord), #paid (betaald), #sample, #adv (advertentie) en #prom (promotie). Daarnaast moet de adverteerder ervoor zorgen dat het beeld dat over het product ontstaat, niet misleidend is.

Geen overbodige luxe gezien de recente klacht over de taxidienst Uber. Uber is een alternatieve taxidienst (overgewaaid uit Amerika) die consumenten en chauffeurs via een app met elkaar in contact brengt. Opvallend veel positieve tweets kwamen van bekende tv-persoonlijkheden. Toen er een klacht werd ingediend, bleek dat deze bekende mensen bij de introductie van Uber een soort tegoed hadden gekregen, ongeacht of zij erover zouden twitteren. Dit is toch een vorm van beïnvloeding om bekende tv-sterren positief over het bedrijf te laten twitteren. Een vorm van onduidelijke reclame. De adverteerder wordt aanbevolen niet langer reclame te maken op deze wijze. Met een van bovenstaande hashtags was dit wel direct duidelijk geweest.

social-media



De laatste artikelen
DJ Djoko moet naam wijzigen
Rituals te koop bij The Body Shop?
Misleidende duurzaamheidsclaims Primark
Prada patroon – basaal en alledaags
The Bulldog eist terecht schade van Red Bull
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?