Reclamecode Social Media

Bedrijven besteden een steeds groter deel van hun marketingbudget aan Social Media campagnes. Het nadeel hiervan is, dat het voor gebruikers niet altijd even duidelijk is wie de afzender is. Op 1 januari is daarom de nieuwe Reclamecode Social Media in werking getreden. Doel ervan is transparantie te bevorderen in Social Media. 

Dit kan door duidelijk aan te geven wat de relatie is tussen de adverteerder en diegene die de boodschap verspreidt. Bijvoorbeeld als iemand iets meldt omdat hij hiervoor gesponsord wordt of een product gratis heeft gekregen. Er kan hierbij gebruik worden gemaakt van de volgende hashtags: #spon (gesponsord), #paid (betaald), #sample, #adv (advertentie) en #prom (promotie). Daarnaast moet de adverteerder ervoor zorgen dat het beeld dat over het product ontstaat, niet misleidend is.

Geen overbodige luxe gezien de recente klacht over de taxidienst Uber. Uber is een alternatieve taxidienst (overgewaaid uit Amerika) die consumenten en chauffeurs via een app met elkaar in contact brengt. Opvallend veel positieve tweets kwamen van bekende tv-persoonlijkheden. Toen er een klacht werd ingediend, bleek dat deze bekende mensen bij de introductie van Uber een soort tegoed hadden gekregen, ongeacht of zij erover zouden twitteren. Dit is toch een vorm van beïnvloeding om bekende tv-sterren positief over het bedrijf te laten twitteren. Een vorm van onduidelijke reclame. De adverteerder wordt aanbevolen niet langer reclame te maken op deze wijze. Met een van bovenstaande hashtags was dit wel direct duidelijk geweest.

social-media



De laatste artikelen
Merk BIG MAC niet gebruikt???
Disney beschuldigd van kolonialisme
Merkjuristen Abcor uitgeroepen als IP experts in Nederland 2019
Geurmerk en andere ‘ongebruikelijke’ merken
Verhoging overheidstaksen rigoureuze wijziging systeem merkregistratie in Benelux
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus