Social media en de Olympische Spelen

Het IOC heeft veel van haar Olympische symbolen geregistreerd als merk of model. Daarnaast is er vaak nog lokale wetgeving om iedere vorm van aanhaken tegen te gaan. Alleen de officiële sponsors mogen gebruik maken van deze Olympische symbolen. Eigenlijk zijn dus alle tekens die verwijzen naar de Olympische Spelen verboden om te gebruiken, ongeacht of ze geregistreerd zijn. Voor berichten op Social media gelden dezelfde regels. Ook voor privésponsors geldt dat zij de atleten mogen feliciteren alleen als dit in lijn is met Rule 40.

 

Een privésponsor (zoals New Balance bij Femke Bol) mag één groet, bedankbericht of succeswens plaatsen aan de sporter op social media. Tevens mag de privésponsors een bericht van de topsporter een keer reposten.

Er mogen geen merken of Olympische symbolen te zien zijn (dus niet #paris2024), geen Olympische beelden en geen verband met de producten van de sponsor. Het beste is dus om een neutraal beeld hiervoor te gebruiken en geen link te maken naar de Olympische Spelen.

Voor alle overige bedrijven geldt, in principe mag er vrijwel niets maar het is aan de nationale afdeling van het IOC in dat land of zij tegen aanhakend gebruik optreedt. Ook hier gelden de gebruikelijke do’s and dont’s:

Gebruik geen:
- woorden als OLYMPIC/ OLYMPISCHE SPELEN/ OLYMPIADE
- stadsnamen waar sporten plaatsvinden in combinatie met het jaartal
- Olympische symbolen (niet de 5 ringen, de vlam/ toorts, logo’s van het IOC)
- afbeeldingen van de sporters/ wedstrijd foto’s/ venues
Wat mag wel:
- algemene afbeeldingen van een sporter (niet een olympische sporter)
- in neutrale sportkleding (bijvoorbeeld oranje sportkleding – Nederland)
- op een neutrale plaats (gewone sporthal/ rennend door een park)
- voorkom link met Olympische Spelen.

 

social-media



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Franse Sport Code
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?