NotariaNews Publicaties

NotariaNews nr 11 - BOERENLEENBANK - nawerking

De zaak BOERENLEENBANK - nawerking handelsnaamrechten NotariaNews

NotariaNews nr 10 - NIEUWENHUIS - eigen naam

De zaak NIEUWENHUIS - eigen naam - faillissement NotariaNews

NotariaNews nr 09 - ECN

De Zaak logo ECN - Energie Consulting Nederland NotariaNews

NotariaNews nr 08 - AJUTO-AIUTO

De zaak AJUTO-AIUTO (tekenen onthoudingsverklaring gebruik handelsnaam) NotariaNews

NotariaNews nr 07 - BELLEVUE DORDRECHT

De zaak Faillissement Bellevue Dordrecht NotariaNews

NotariaNews nr 06 - FYRA

De zaak FYRA - niet gebruiksplichtige merken NotariaNews

NotariaNews nr 05 - La Vita

De zaak La Vita - openen filiaal NotariaNews

NotariaNews nr 04 - EBW

De zaak EBW - afkorting oudere naam NotariaNews

NotariaNews nr 03 - Albers

De zaak Albers - familienamen NotariaNews
pagina 1
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten

Puma is één van de grotere sport- en lifestylemerken ter wereld. Zij houdt zich bezig met het ontwerpen, ontwikkelen en verkopen van (sport)schoenen, (sport)kleding en accessoires. In 1960 heeft Puma een internationale merkregistratie gedaan van het logo dat zij in 1958 heeft ontworpen: de formstrip. Nadien heeft Puma ca 90 formstrip-merken geregistreerd met gelding in de Benelux of de Europese Unie. Puma stelt dat het hier gaat om een seriemerk. Monshoe is een groothandel in damesschoenen en aanverwante producten. Het bedrijf ontwerpt en ontwikkelt Monshoe schoenen die zij grotendeels zelf verhandelt. Monshoe verkoopt haar damesschoenen onder de merken Shoecolate en Pearlz. De schoen Shoecolate wordt aangeboden in diverse kleurstellingen. Puma stelt dat Monshoe inbreuk maakt op haar bekende formstripmerk. Monshoe weerspreekt dit en stelt dat de versiering die zij aanbrengt op de sneakers niet is bedoeld als merkaanduiding en door het publiek overwegend ook niet zo wordt opgevat. En voor zover het publiek in de versiering wel een merkaanduiding ziet, wordt niet gedacht aan Puma. De Formstrip logo is geen bekend merk in de zin van het BVIE en de UMVo, aldus Monshoe. Verwarringsgevaar doet zich niet voor omdat het teken bij het publiek niet of nauwelijks de associatie met Puma oproept. Wie heeft er gelijk, is dit decoratief gebruik of aanhaken bij een bekend merk?