Vechterhart in de boxring

De bedrijfsnaam van een onderneming vormt een onderdeel van de goodwill van een bedrijf. De vraag is alleen: Hoe kan die goodwill het best beschermd worden? Veel ondernemers zijn ervan overtuigd dat de registratie van de naam als handelsnaam bij de KvK of als domeinnaam voldoende is. Dit is een fabel. Niet de registratie van een naam (ongeacht of dit bij de KvK is of als domeinnaam) geeft rechten maar het gebruik van de naam als bedrijfsnaam genereert handelsnaamrechten. De vraag is wel of deze rechten voldoende zijn om ieder ongewenst gebruik aan te kunnen pakken? De rechtszaak rond de nieuwe TV serie VECHTERSHART, toont mooi aan hoe diep geworteld het misverstand zit dat een handelsnaam wel voldoende dekking geeft om de goodwill goed te beschermen.

Een handelsnaam is de naam waaronder een onderneming wordt gedreven. Deze rechten ontstaan dus eigenlijk automatisch doordat een bedrijf onder een bepaalde naam actief is in het economisch verkeer. Als een andere onderneming een sterk vergelijkbare bedrijfsnaam gaat gebruiken voor vergelijkbare diensten in dezelfde regio, dan kan dat gebruik gestopt worden. Echter hoe ver strekt dit verbod? Valt onder het handelsnaamgebruik ook het gebruik van een vergelijkbare titel van een televisieprogramma?

In november is de achtdelige serie “Vechtershart” van start gegaan bij BNN/NPO. De Tv-dramaserie speelt zich af in de wereld van het kickboksen en is bedacht door Maaik Krijgsman en Waldemar Torenstra (die zelf in de serie de rol speelt van Nick Roest, een voormalige K1-kampioen). Endemol is de producent van deze serie en heeft de titel van de TV-serie “VECHTERSHART” als merk laten vastleggen. De kijkcijfers zijn goed. De serie is een succes is en in december wordt bekend dat er een tweede seizoen volgt. Echter niet iedereen is even blij met de serie.

Onder de naam Fightersheart worden er in Nederland kickboksevenementen georganiseerd. De organisator hiervan heeft de naam als handelsnaam vastgelegd bij de KvK in 2014. Op basis van deze handelsnaamrechten start de organisator een rechtszaak tegen Endemol. Gebruik van de naam VECHTERSHART voor de televisieserie zou handelsnaamgebruik zijn. Door dit gebruik ontstaat er verwarring bij het publiek. De indruk wordt namelijk gewekt dat de ondernemingen op een of andere manier bij elkaar horen.

Zowel Endemol als de kantonrechter is het daar niet mee eens. De kern draait om de vraag, welke bescherming een handelsnaam nu geeft? De wet geeft bescherming tegen gebruik van een vergelijkbare bedrijfsnaam en dat is hier niet het geval. Endemol presenteert zich als producent in de markt onder de naam Endemol en niet als Vechtershart. Datzelfde geldt voor de omroep die het uitzendt. Dat is BNN/NPO3 en niet een nieuwe omroep onder de naam Vechtershart. Gebruik van een naam als een titel voor een dramaserie is dus wel merkgebruik maar geen handelsnaamgebruik. Gevolg: de eis wordt afgewezen en de organisator moet de juridische kosten van Endemol vergoeden in deze procedure.

Voor MKB-ers mogelijke een eyeopener. Handelsnaamrechten geven zeer beperkte rechten (logisch want ze ontstaan automatisch en zijn gratis). Van de voorlichtende taak van de overheid (om aan te geven dat handelsnaamrechten vaak te weinig bescherming bieden om de goodwill effectief te kunnen waarborgen), komt in de praktijk maar bitter weinig terecht. Hier lijkt de overheid haar taak te verzaken (via bijvoorbeeld rvo.nl) om het MKB wakker te schudden. Neem vrijblijvend contract op met een van onze merkenadviseurs hoe via een merkregistratie een veel bredere (en sterkere) bescherming geclaimd kan worden. Met een oudere merkregistratie had de organisator grote kans gehad deze zaak wel te winnen.

handelsnamen



De laatste artikelen
Spookfacturen 18 maanden cel
Witte Wieven zijn ook heksen
Max Verstappen tonnen schade?
Logo geen onderscheidend vermogen - nieuw beleid EUIPO
AJAX.football – domeinnaamkaping en UDRP procedures
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus