Merkennieuws

Testarossa vogelvrij? Normaal gebruik van een merk - bekend merk

Met een merk krijgt een bedrijf een monopolie op het gebruik van die naam. De wetgever heeft echter wel een aantal randvoorwaarden geformuleerd om dit gebruik aan banden te leggen. Een belangrijke eis is, dat een merk na vijf jaar ook echt normaal moet worden gebruikt.Maar, merken hebben niet het eeuwige leven. Denk maar aan V&D, Free record Shop, de SRV wagen etc. Als het merk vijf jaar niet meer normaal gebruikt is, kan in principe iedereen (die daarbij belang heeft) de doorhaling hiervan aanvragen. De vraag is daarom, wat is normaal gebruik en kan nu iedereen zomaar met een bekend merk aan de haal gaan als dit merk niet meer wordt gebruikt? Deze vraag staat centraal in de rechtszaak tegen Ferrari over het merk TESTAROSSA. Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten. » merken

MINDFUCK - merk in strijd met openbare orde en goede zeden?

Niet ieder merk wordt zomaar geaccepteerd door de autoriteiten. Een bekende weigeringsgrond is, dat een merk onderscheidend vermogen moet hebben. Maar daarnaast zijn er nog andere criteria, zoals dat het merk niet in strijd mag zijn met de openbare orde en goede zeden. In de Benelux worden vrijwel nooit merken op die grond geweigerd, echter internationaal is dit erg cultureel bepaald. » merkregistratie

Ikea lamp niet ontleend aan proplamp - slaafse nabootsing en kennis hebben van eerder ontwerp

Een idee is niet te beschermen, wel de uitvoering daarvan. Bij producten van toegepaste kunst kan de maker de vormgeving claimen via het auteursrecht of via het modellenrecht. In Nederland is er daarnaast nog een vangnet: de slaafse nabootsing. Tot op heden is deze grond steeds ingeroepen bij producten die nagemaakt werden. Maar kan hier ook een beroep op worden gedaan als iemand anders toevallig hetzelfde idee zelfstandig heeft uitgewerkt? Die vraag staat centraal in de proplamp zaak. » auteursrecht

Steeds meer hashtag merken - ongebruikelijke merkregistraties

Merken komen in vele vormen voor. Naast woorden en logo’s claimen bedrijven ook minder gebruikelijke onderscheidingstekens zoals verpakkingen, deuntjes (muziek) en zelfs hele winkelinrichtingen. Sinds 2010 is er en nieuwe loot aan de merkentak, de hashtag merken. Recent onderzoek toont aan dat afgelopen jaar meer #merken zijn ingediend. Het overgrote deel hiervan is aangevraagd in de USA. » merkregistratie

Mirjam de Werd en Frank Schouten nieuw bij Abcor

Per 1 april zijn Mirjam de Werd en Frank Schouten het team in Leiden komen versterken. Mirjam de Werd is haar carrière begonnen bij een merkenbureau, waarna zij overstapte naar de industrie. Zij heeft zeven jaar in-house gewerkt bij Danone (beheer IP portfolio AsiaPacific) en daarna twee jaar als in-house IP Legal Counsel bij TV Entertainment Reality Network (nieuwe Tv-zender). Frank heeft de afgelopen vijftien jaar gewerkt bij diverse grotere en kleine merkenkantoren (waaronder VO Patents & Trademarks/ Houthoff Buruma Amsterdam/ Merkenbureau Keesom & Hendriks). » overige-algemeen
pagina 1
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus