Merkennieuws

EasyGroup slaat de plank mis

EasyGroup (actief sinds 1995) gebruikt een breed scala aan Easy namen, bijvoorbeeld EasyJet, EasyHotel en EasyCar. EASYJET is in 2015 aangevraagd als Europees merk. Als andere bedrijven EASY namen registreren, komt het bedrijf vrijwel altijd direct in actie.Sinds 2007 biedt Easy Fly Express (uit Bangladesh) vrachtvervoer aan per vliegtuig in Azië. De domeinnaam <easyfly-express.com> is in januari 2014 geregistreerd. Het logo van het vrachtbedrijf lijkt verdacht veel op dat van EasyJet (zelfde kleur, opmaak en lettertype). Reden voor EasyGroup om een URDP procedure te starten en overdracht te eisen van de domeinnaam. » domeinnamen

Bedrijfsleven vogelvrij bij mogelijke Brexit?

Bedrijven proberen via Intellectuele Eigendomsrechten zoals merkrechten, modelrechten en octrooirechten een monopoly te krijgen op de verhandeling van hun producten en diensten. Wat zijn de gevolgen van een mogelijke Brexit eind oktober? Vervallen dan al deze rechten? Worden bedrijven (in bijvoorbeeld Nederland) dan rechteloos in de UK? Kunnen bedrijven uit de UK probleemloos vergelijkbare merkproducten gaan verhandelen op het Europese continent? Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten. » overige-algemeen

Verbod naamswijziging naar TOM

MKB Brandstof gebruikt sinds 2009 in haar radiocommercials Tom de Ridder als fictief persoon om haar bankpas en parkeerservice te promoten. In 2015 besluit het bedrijf de naam te wijzigen in TOM. Om problemen te voorkomen, bespreekt het bedrijf de plannen met TomTom (bekend van de navigatieapparatuur). » merken

Nieuwe merkenassistent bij Abcor

Deze zomer is Sezen Sumer het team van Abcor komen verstevigen als merkenassistent. Dit is een vervolg op haar scriptie, die zij bij ons schreef over de problemen die zijn ontstaan door de invoering van het certificeringsmerk en de gevolgen hiervan voor reeds geregistreerde merken die nu opeens (deels) doorgehaald kunnen worden. In samenwerking met Hogeschool Leiden verschijnt hiervan binnenkort een publicatie, die ook op onze website te lezen is. » overige-algemeen

Misleidende reclame Lidl, claim baseren op eigen persbericht

Vergelijkende reclame mag, sterker vergelijkende reclame is goed. Door vergelijkende reclame te maken, wordt de consument op de hoogte gebracht van een volwaardig alternatief. Dat is goed voor de marktwerking waardoor de consument goedkoper concurrerende producten kan kopen. Vergelijkende reclame wordt dan ook volop toegepast om eigen huismerkproducten te positioneren naast A-merken. Lidl maakt hier veelvuldig gebruik van (denk maar aan de reclames “ook lekker”). Echter er zijn grenzen, zo ondervond Lidl met de campagne voor Cien Cellular beauty gezicht crème. » reclamerecht
pagina 1
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus